تخطى إلى المحتوى

الامثال الجديدة مع قصة للاطفال حلوة

اللى بيته من قزاز مايغيرش هدومه في الصالون.

من طلب العلا يتفضل في كابينة 4.

فاقد الشيء يدورعليه.

تأتي الرياح محملة بالأتربة.***يا بخت من زار وغار****من همه اتجوز واحده اوحش من امه**** يوم الامتحان يذاكر الطالب او يعمل برشام *****في الاعاده مضيعه وقت *****يا بختك من بكاني ودور ليا علي منديل ******لو ليك عند الكلب حاجه تبقي انت زيه****** اللي اتكسر يدغدغ

اللى معاه قرش محيرة يجيب حمام ويحمره.

جت الحزينة تفرح شغلت شريط حكيم وقعدت ترقص.

اللى ياكل لوحده يشبع
لا تبكي على اللبن في البسكوت.

اقطع عرق وحتة بتلو لو سمحت.

قال اطبخي يا جارية الأنبوبة فاضية ياسيدي.

لو كان حبيبك عسل حطله طحينة.
وبكرة ريما ترجع من عند خالتها في مارينا.

اصوم اصوم وافطر على المدفع.

القرش الأبيض بيعومفي البحر الأحمر.

اللى مايشفش من الغربال يكشف نظر.

المال السايب يعلم الطلبة.

من خرج من داره .. ماينساش يقفل الباب

قصة الاطفال

ماما قالت لحمادة اشرب اللبن يا حمادة مارضيش حمادة قالت له اشرب اللبن يا حمادة احسن ما انده العصاية مارضيش حمادةفراحت ماما للعصاية قالت لها يا عصاية تعالى اضربى حمادة عشان حمادة مش عايز يشرب اللبن قالت لها : لا راحت للنار قالت لها يا نار تعالى احرقى العصاية عشان العصاية مش عايزة تضرب حمادة عشان حمادة مش عايز يشرب اللبن قال لها : لا راحت للمية قالت لها يا مية تعالى طفى النار عشان النار مشعايزة تحرق العصاية عشان العصاية مش عايزة تضرب حمادة عشان حمادة مش عايزة يشرب اللبن قالت لها : لا راحت للبقرة قالت لها يا بقرة تعالى اشربى المية عشان المية مش عايزة تطفي النار عشان النار مش عايزة تحرق العصاية عشان العصاية مش عايزة تضرب حمادة عشان حمادة مش عايز يشرب اللبن قالت لها : لا راحت للحبل قالت له يا حبل تعالى اربط البقرة عشان البقرة مش عايزة تشرب المية عشان المية مش عايزة تطفى النار عشان النار مش عايزة تحرق العصاية عشان العصاية مش عايزة تضرب حمادة و حمادة مش عايز يشرب اللبن المرة دى بقى ……. الحبل قال لها : لاراحت للفار قالت له يا فار تعالى قرقض الحبل عشان الحبل مش عايز يربط البقرة عشان البقرة مش عايزة تشرب المية و المية مش عايزة تطفى النار عشان النار مش عايزة تحرق العصاية عشان العصاية مش عايزة تضرب حمادة عشان حمادة مش عايز يشرب اللبن قال لها : لاراحت للقطة قالت لها يا قطة تعالى كلي الفار عشان الفار مش عايز يقرقض الحبل و الحبل مش عايز يربط البقرة و البقرة مش عايزة تشرب المية و المية مش عايزة تطفى النار و النار مش عايزة تحرق العصاية و العصاية مش عايزة تضرب حمادة و حمادة مش عايز يشرب اللبن مممممممم…. برضه قالت لها : لاراحت للكلب قالت له يا كلب تعالى كل القطة عشان القطة مش عايزة تاكل الفار و الفار مش عايز يقرقض الحبل و الحبل مش عايز يربط البقرة و البقرة مش عايزة تشرب المية و المية مش عايزة تطفى النار و النار مش عايزة تحرق العصاية و العصاية مش عايزة تضرب حمادة عشان حمادة مش عايز يشرب اللبن الكلب بقى كان جعان فقال لها : حاضرراح الكلب جرى ورا القطة راحت القطة جارية ورا الفار راح الفار جرى ورا الحبل و الحبل جرى ورا البقرة و البقرة جريت ورا المية و المية جريت ورا النار و النار جريت ورا العصاية و العصاية جريت ورا حمادة و حمادة جري وراح شرب اللبن يا رب الموضوع يعجبكم

الجيريا
يسلموو ياغلااا
تسلم على مرورك الجميل
ههههههههههه شكرا على الموضوع الجميل
ديدا

الف شكر على المرور

هههههههههههههههههههههه

امتال حلوه وقصه روعه

تسلمى

هههههههههههههههههههههههه
رهييييييييييييييييييييييييبة

يسلمووووووووووووووووووووووو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الفقيره الى الله

هههههههههههههههههههههه

امتال حلوه وقصه روعه

تسلمى

ميرسى على المرور

تحيتى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خيال أنثي

هههههههههههههههههههههههه

عسااااااااااااااااااااااهااااااااااااااا

الضحكه داااااااااااااااااااااااائمه

تحيتى

1 أفكار بشأن “الامثال الجديدة مع قصة للاطفال حلوة”

  1. قصة حماده والعصايا والنار والبقرة جميلة وطبعاً قديمة. يعني أيام ماكنا بنسمع كلام اهلينا بدون نقاش. حاول كده تطبق الكلام ده على ولادك النهارده… حتلاقى الشؤن الإجتماعية بتخبط عليك وبتسألك لو عندك محامى قبل ماياخدوا أقوالك ويفتشوا البيت على البقرة هههههههه

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.